Harakka: ”Sipilän lausunto veronkierrosta epäpyhää -itsellä paljon varoja verottajan ulottumattomissa!”

Kaksinaamaisuuteen syyllistymistä; Sipilä arvostelee verosuunnittelua vastenmieliseksi – Pääministerillä itsellä merkittävästi varoja veroparatiiseissa!

Asiasta uutisoi Demokraatti

”Tekopyhää!”, sivaltaa SDP:n Timo Harakka

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) syyllistyy tekopyhyyteen, kun hän arvostelee Caruna-yhtiön verosuunnittelua vastenmieliseksi, arvostelee SDP:n eduskuntaryhmän verovastaava Timo Harakka.

Peräti kolme hänen hallituksensa ministeriä on nähnyt paljon vaivaa, jotta Suomen verottaja jäisi nuolemaan näppejään, sivaltaa Harakka tiedotteessaan.

Harakka muistuttaa, että Sipilä on sijoittanut oman ilmoituksensa mukaan ”merkittävästi varoja” verokuoreen, jonka sisällä käydyt kaupat jäävät verottajan ulottumattomiin.

Harakan mukaan pääministerin sidonnaisuusilmoitus ei eritellyt riittävästi, millaisia summia hän oli sijoittanut Nordean Luxemburgin veroparatiisiin sijoitettuihin ”tuottokoreihin”.

– Ristiriita Sipilän omiin puheisiin vuodelta 2013 on räikeä: hän piti ”veroparatiiseja hyvinvointivaltion suurimpana uhkana” ja vaati veroparatiisien sulkemista.

Yle Uutiset paljasti keväällä 2015, että liikenneministeri Anne Berner (kesk.) oli Luxemburgin veroparatiisiin sijoittuneen yhtiön hallituksen jäsen. Sipilä ilmoitti tuolloin, että Berner nauttii hänen täyttä luottamustaan. Myöhemmin selvisi, että myös ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakka (kok.) oli perustanut Belgiaan kiinteistösijoitusyhtiön. Ministeri tunnusti, että yhtiön tarkoitus oli verosuunnittelu.

– Tätäkään pääministeri Sipilä ei pitänyt ongelmallisena, vaikka hänen puolueensa oli vaatinut juuri saman porsaanreiän sulkemista oppositiokaudellaan, Harakka sanoo.

Harakka huomauttaa, että kun keskusta oli oppositiossa, Sipilä paheksui verosuunnittelua. Puolueen vaihtoehtobudjetti kin2014 rahoitti kaikki menonsa estämällä veronkiertoa peräti 600 miljoonalla eurolla.

– Hallituksessa keskusta ei ole kuitenkaan esittänyt ainuttakaan lakia, jolla haitallista verosuunnittelua vähennettäisiin. Päinvastoin, hallitus ajoi veronkiertäjien armahduslakia, jonka nojalla miljoonien veronpimityksestä olisi rangaistu pienellä veronkorotuksella. Opposition vastustuksen ansiosta veronkiertäjiä suosiva laki vedettiin takaisin. Lisäksi Sipilän hallitus esitti hallintarekisterilakia, joka olisi piilottanut suomalaiset omistukset. Ministeri Alexander Stubb (kok.) väitti, että valtaosa lausunnonantajista kannatti lakia, kun todellisuudessa arvostelu oli laajaa. Tästäkin laista hallitus joutui luopumaan.

Euroopan unioni on ryhtynyt aktiivisesti estämään haitallista verovälttelyä. Jutta Urpilaisen (sd.) ministerikaudella Suomi oli aloitteellinen, mutta nykyään enää haluton perässähiihtäjä, suuren valiokunnan jäsen Harakka luonnehtii.

Lähde: Demokraatti